Στη δεύτερη πορεία του, μέσω της
Αντιοχείας, πήγε στην
Έφεσο, τη
Λαοδίκεια της
Φρυγίας, την
Οδυσσούπολη της
Μυσίας, στη
Νίκαια και την ευρύτερη περιοχή της
Βιθυνίας, τη
Νικομήδεια, τη
Χαλκηδόνα, την
Άμαστρη, για να καταλήξει και πάλι στη
Σινώπη. Αργότερα επισκέφτηκε τη
Σαμψούντα και την
Τραπεζούντα, τους Αλανούς, τους Ζηκχούς, τους Βοσπορινούς και τους Χερσονήτες για να επιστρέψει στη Σινώπη. Στη συνέχεια πέρασε από το
Βυζάντιο, την
Ηράκλεια της
Θράκης, τη
Μακεδονία και την
Πελοπόννησο με τελικό σταθμό την
Πάτρα. Με ορμητήριο την Πάτρα ο Ανδρέας κήρυττε σε όλη την
Αχαΐα την εποχή που ήταν ανθύπατοι ο Λεσβίος και ο διάδοχος του Αιγεάτης. Εκεί η διδασκαλία του καρποφόρησε και με τις προσευχές του θεράπευσε θαυματουργικά πολλούς ασθενείς. Ακόμα και η Μαξιμίλλα, σύζυγος του ανθύπατου Αιγεάτου, αφού τη θεράπευσε ο Απόστολος από τη βαρειά αρρώστια που είχε, πίστεψε στο Χριστό. Το γεγονός αυτό εκνεύρισε τον ανθύπατο και με την παρότρυνση ειδωλολατρών ιερέων συνέλαβε τον Ανδρέα και τον οδήγησε στο μαρτύριο με σταυρικό θάνατο, πιθανώς την εποχή του διωγμού του
Νέρωνα. Το λείψανό του έθαψε με ευλάβεια ο πρώτος
επίσκοπος Πατρών Στρατοκλής.
Η παράδοση για χρήση χιαστού
σταυρού κατά την θανάτωση του απόστολου Ανδρέα προέρχεται από τη Δύση και ανάγεται στο
10 με
12ο αιώνα. Η παράδοση που αναφέρει ότι σταυρώθηκε στην Πάτρα θεωρείται "μεταγενέστερη και αναξιόπιστη" ενώ πιστεύεται ότι η παράδοση που θεωρεί ότι απόστολος Ανδρέας θεμελίωσε την εκκλησία του Βυζαντίου αποτελεί μεταγενέστερη επινόηση.
Η
σκωτική παράδοση θεωρεί τον Ανδρέα προστάτη άγιό της από το
750 και θέλει το λείψανό του να μετακομίστηκε στη
Σκωτία. Η σημαία των Πικτών και Σκώτων έφερε τον χιαστό
Σταυρό, σύμβολο του μαρτυρίου του Αγίου Ανδρέα, ο οποίος μετά την ένωση της Σκωτίας με την
Αγγλία συμπεριελήφθη στην Αγγλική σημαία. Υπάρχει επίσης αρχαία ρωσική παράδοση για την εισαγωγή του χριστιανισμού στην
Ρωσία από τον Απόστολο Ανδρέα, καθώς θρυλείται ότι έφτασε κηρύττοντας μέχρι το
Κίεβο.
πηγή: wikipedia